Dieta Atkinsa



"Dieta Atkinsa - jedz tłuszcz, zgubisz tłuszcz" - jest to dość kontrowersyjna dieta zaopatrująca organizm w dużą ilości białka oraz tłuszczów redukując przy tym węglowodany do minimum. Zasadniczym składnikiem pokarmowym, są tłuszcze dające koło 60% dziennej porcji kalorii. 
W diecie niskowęglowodanowej eliminuje się z jadłospisu cukry, które odpowiedzialne są za tycie. Ich nadmiar odkładany jest w organizmie w formie zapasów tłuszczu.
Ograniczenie spożywania węglowodanów wedle tej teorii ma na celu doprowadzenie do wykorzystania przez organizm tłuszczu zmagazynowanego w naszym ciele, który okazuje się być doskonałym paliwem energetycznym, podczas gdy zmniejsza się zaopatrzenie, w łatwo przyswajalne węglowodany.

Zabronione jest łączenie mięsa, ryb i jaj z węglowodanami. W trakcie stosowania diety należy spożywać 3 główne posiłki oraz 1-2 przekąski . Niewątpliwie, plan Atkinsa łączy się również 
z pewnymi restrykcjami, a mianowicie przez okres czternastu dni trzeba unikać warzyw (zawierających skrobię), owoców, jogurtów oraz mleka, a także produktów zbożowych (w tym pieczywa). Najbardziej rygorystyczny jest pierwszy z trzech etapów diety. Każda faza trwa 2 tygodnie.

Dawkę spożywanych węglowodanów należy ograniczyć do 20 gram dziennie. Bez wątpienia zrekompensuje nam przyzwolenie na spożywanie dowolnych gatunków mięs, drobiu, ryb, owoców morza, a także jaj i serów pleśniowych. Po pierwszej, wprowadzającej fazie następuje etap drugi, gdy do menu wprowadza się coraz to więcej węglowodanów (do 50 gram dziennie). W jadłospisie dozwolone są już zwiększone ilości warzyw, również owoce jagodowe i orzechy. Dalszy etap nie jest już klasyczną dietą, lecz stylem odżywiania, z którego można korzystać przez resztę życia.

Forma tej diety okazuje się znakomita dla osób, które nie lubią ograniczać spożywanych porcji, 
a co ważniejsze nie lubią liczyć kalorii. Mało tego na pewno przypadnie do gustu również miłośnikom mięsa. Będąc na diecie Atkinsa można jeść wybrane ilości pożywienia, natomiast tylko te, które są dopuszczalne w danej fazie . W diecie Atkinsa posiłki spożywa się, co 3-4 godziny.

Zalety diety Atkinsa:

• sukcesywna utrata wagi,
• systematyczność przyjmowanych posiłków,
• troska o nawodnienie organizmu,
• redukcja ryzyka cukrzycy (poprzez ograniczenie spożywania cukrów),
• uregulowanie apetytu,
• niższe ryzyko wystąpienia hipoglikemii (nagłego spadku stężenia cukru we krwi) po długotrwałym stosowaniu diety,
• wskazanie codziennych ćwiczeń fizycznych,

Wady diety niskowęglowodanowej:

• metoda odchudzania mogą zastosować wyłącznie osoby zdrowe, 
• osoby chorujące na miażdżycę, nadciśnienie lub mające wysoki poziom cholesterolu wskazaniem jest rezygnacja z jej zastosowania,
• w wyniku ograniczenia spożycia owoców i warzyw, dietę trzeba uzupełnić o witaminowe suplementy,
• dieta może powodować zbytnie zakwaszenie organizmu, próchnicę, skazę moczanową, a nawet miażdżycę i udary mózgu,
• pewnym osobom przez pierwsze dni mogą doskwierać bóle głowy, zaparcia, zmęczenie,
• w trakcie jej stosowania, jak w przypadku każdej innej diety ograniczającej jakikolwiek składnik do minimum, trzeba zachować zdrowy rozsądek,
• trzeci etap diety dr Atkinsa można stosować maksymalnie tylko przez 1 rok,
• po powrocie do wzorcowych przyzwyczajeń żywieniowych, łatwo przybyć utracone kilogramy


 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealną dietę dla siebie!


Założ konto!