Białko w roli głównej




Ciało człowiek składa się w 65% z wody, w 20% z białka, w 10% z tłuszczu oraz w 1% z węglowodanów 4-5% stanowią składniki mineralne.

Białka

Białka zbudowane z aminokwasów, są najważniejszym składnikiem budowy żywych organizmów. Należą do składników o szczególnym znaczeniu ze względu na pełnione funkcje. M.in.:

1. Budują i odbudowują zużywające się tkanki (np. wypadające włosy czy złuszczający się naskórek)
2. Są podstawowym składnikiem krwi, limfy, hormonów, enzymów czy limfy
3. Są nośnikiem witamin i składników mineralnych
4. Utrzymują właściwy odczyn treści przewodu pokarmowego i płynów ustrojowych

O wartości odżywczej białek decyduje zawartość niezbędnych aminokwasów w białkach i ich wzajemne proporcje. Za białko wzorcowe czyli pełnowartościowe, które może służyć do porównań wartości biologicznych innych białek przyjęto białko jaja kurzego. Na podstawie tych porównań białka możemy podzielić na:

1. Pełnowartościowe – o dużej wartości biologicznej, do których zaliczamy białko jaja kurzego, białko mleka kobiecego, białko mięsa drobiu, ryb oraz zwierząt rzeźnych, a także mleka i serów.

2. Niepełnowartościowe – o małej wartości biologicznej. Są to białka roślinne: warzyw, zbóż, ziemniaków, spośród nich największą wartość mają białka roślin strączkowych.1

Roślinne źródła białka zawierają zazwyczaj mniej istotnych dla diety aminokwasów, jednak przy stosowaniu zróżnicowanej diety bez problemu można zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na wszystkie aminokwasy.

Źródła białka to przede wszystkim:

- mięso
- sery, mleka, kefiry, jogurty
- ryby
- jaja
- rośliny strączkowe

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealną kurację dla siebie!


Założ konto!