Cukier trzcinowy

Cukier to jedna z najpopularniejszych używek. Przeprowadzone na szczurach eksperymenty potwierdzają, że jest to substancja silnie uzależniająca. Mimo to cukier używany jest nie tylko do słodzenia napojów, ale także obecny jest w wielu artykułach spożywczych, przez co trudno wyobrazić sobie całkowite jego odstawienie z naszej diety.


Szukając zdrowszego odpowiednika zwykłego białego cukru sięgamy często po cukier trzcinowy. Należy jednak zastanowić się, czy korzyści dla naszego zdrowia płynące z takiej zamiany są rzeczywiście warte płacenia około czterokrotnie wyższej ceny.


Podstawową różnicą pomiędzy oboma rodzajami cukru jest oczywiście roślina, z jakiej cukier jest otrzymywany, a więc trzcina lub burak cukrowy. Na sklepowych półkach oprócz cukru trzcinowego i białego możemy znaleźć również brązowy cukier,  który całkowicie błędnie  uznawany bywa przez konsumentów za cukier trzcinowy. Tymczasem jest on otrzymywany podobnie jak jego biały odpowiednik z buraka, a jedynie w procesie wytwarzania dodaje się uprzednio usuniętą melasę, by uzyskać złocisty, smakowity kolor.


Zasadniczą różnicą pomiędzy cukrem buraczanym a trzcinowym jest to, że trzcinowy jest nierafinowany, a więc nie poddawany oczyszczaniu. Przez to znajduje się w nim więcej „dobrych” substancji, takich jak żelazo, magnes, potas czy wapń. Jednak trzeba mieć na uwadze, że ilość tych substancji mimo wszystko jest tak znikoma, że na pewno nie będzie odczuwalna dla naszego zdrowia. Wciąż podstawowym składnikiem zarówno cukru białego, jak i trzcinowego, pozostaje sacharoza, przy czym w pierwszym przypadku to około 99% zawartości, a w drugim 97%.


Cukier trzcinowy nie wybroni się także kalorycznością – 100 g cukru białego to 396 kcal, a trzcinowego 373, różnica zatem jest znikoma. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na grubość cukru – jeżeli do herbaty zamiast dwóch łyżeczek białego cukru kryształu będziemy dodawać takie same dwie łyżeczki drobniejszego cukru trzcinowego, to może się okazać, że na kaloriach wcale nie wyjdziemy korzystniej.


Reasumując, przekonanie o tym, że cukier trzcinowy jest zdrowszy wynika z błędnych przesłanek. To, że cukier ten nie jest rafinowany nie oznacza jeszcze, że jest zdrowy. Podobnie jak jego bliższy naturze kolor czy oszałamiająca w porównaniu z cukrem białym cena. Trzeba jednak przyznać, że ma ciekawy smak i to właśnie ze względu na tę cechę możemy wybierać go do słodzenia napojów.

Photo credit: Ervins Strauhmanis / Foter / Creative Commons Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0)

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealną dietę dla siebie!


Założ konto!