Ćwiczenia dla seniora

Nieraz usłyszeć można zachwyty nad tężyzną tzw. przedwojennego pokolenia, a z ekranów telewizyjnych olśniewają nas zgrabne i umięśnione sylwetki celebrytów, którzy już dawno zdmuchnęli 50 świeczek z urodzinowych tortów. Cóż, docenić trzeba dorastanie w nieskażonym środowisku i zdrową, pozbawioną chemii żywność, co było przecież normą jeszcze w pierwszej połowie ubiegłego wieku. W przypadku zaś telewizyjnych sław, które mimo upływających dekad wciąż poszczycić się mogą ciałami dwudziestolatków, przypuszczać możemy, że na ich kondycję niebagatelny wpływ ma nie tyle kosztowna troska o wygląd, ile mniej lub bardziej ukrywane wsparcie ze strony medycyny estetycznej.  Nawet jeśli nie mamy tak dobrego zaplecza, nie musimy z wiekiem bezbronnie poddawać się grawitacji. Nie pokonamy upływającego czasu, ale z pewnością możemy nieco wpłynąć na jego łagodniejsze obejście się z naszymi ciałami.

Dość oczywiste jest, że należy zdrowo się odżywiać i unikać stresu (co – nie czarujmy się - w dzisiejszych czasach jest mało realne). Nie zapominajmy też, że aktywność fizyczna jest równie, a nawet bardziej istotna dla emeryta, niż dla młodzieńca. Wynika to z faktu, że o ile do pewnego wieku zależy nam przede wszystkim na ładnej sylwetce, o tyle później ważne jest zachowanie sprawności zarówno ciała, jak i umysłu.

Dla seniora nie każdy rodzaj aktywności fizycznej będzie jednak odpowiedni. Wiele zależy tu od stanu zdrowia konkretnej osoby, ale ogólnie obniżająca się z wiekiem sprawność stanowi zwykle barierę dla sportów bardzo forsownych, takich jak choćby aerobik. Lepiej zrezygnować również z dyscyplin wiążących się ze znacznym ryzykiem kontuzji, jak np. jazda na nartach - upadek, który dla trzydziestolatka zakończy się wyłącznie posiniaczeniem, dla sześćdziesięciolatka może być już przyczyną poważnych problemów. Dla seniorów najbezpieczniejsze i jednocześnie najbardziej wskazane ze względów zdrowotnych jest np. pływanie, jazda na rowerze, a nawet jogging, czy też specjalnie dla nich skomponowane ćwiczenia.  Tego rodzaju aktywności mają spełnić najważniejsze dla starzejącego się organizmu cele – wzmocnić mięśnie, które będą mogły utrzymać sprawność ruchową i jednocześnie będą chronić słabnący kościec, a także będą miały pozytywny wpływ na  układ krążenia i oddechowy. Nie można także zapominać o dodatkowych zaletach płynących z ruchu – wytwarzane w trakcie ćwiczeń przez organizm endorfiny pozwalają zachować radość ducha. Specjaliści przekonują także, że aktywność fizyczna ma niebagatelny wpływ na zachowanie sprawności umysłowej.

Photo credit: Seattle Parks & Recreation via Foter.com / CC BY

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealne ćwiczenia dla siebie!


Założ konto!