Dieta Dukana

Została stworzona przez popularnego we Francji, dietetyka Pierre Dukan, który od ponad 30 lat specjalizuje się w walce z nadwagą.
Opracowana dieta należy do grona diet wysokobiałkowych ograniczających węglowodany. Uważa się ją za wyjątkowo skuteczną metodę, która pomaga nie tylko zrzucić zbędne kilogramy, ale także, co jest szalenie ważne, uniknąć efektu jo-jo . Dieta opiera się wyłącznie na spożywaniu białka, co stanowi główny budulec naszego organizmu, który do strawienia wymaga sporo energii, więcej niż go dostarcza. Poniższą energię organizm czerpie z naszych zasobów tłuszczowych.
Stworzony przez Pierre Dukan’a plan odchudzania określany, jako plan protal, składa się z czterech następujących po sobie oraz powiązanych ze sobą faz, które dopuszczają pragnącej osobie schudnąć, a tym samym osiągnąć jak i utrzymać określoną wagę .

Dieta Dukan’a zaczyna się od fazy pierwszej, czyli tak zwanego ataku. W tym czasie powinno spożywać się jedynie produkty, posiadające wysoką zawartość białka. Taki start w diecie dla organizmu jest dosłownie piorunujący, a ubytek kilogramów następuje błyskawicznie. Fazę pierwszą diety Dukan’a definiuje się, jako uderzeniową. 72 produkty dopuszczalne w programie diety można spożywać bez ograniczeń, więc nie ma mowy o głodzeniu się. Na liście pojawiło się chude mięso, drób, owoce morza, ryby, jaja, szynka, także chudy nabiał oraz napoje. 
II etapem jest tzw. „talerz warzyw”. W fazie tej nadal należy jeść produkty zawierające białko, natomiast, co kilka dni powinno uzupełniać się je warzywami. W II etapie diety proteinowej dopuszcza na konsumpcję już 100 produktów spożywczych. 
Etap III diety Dukan’a został nazwany „nagrodą dla wytrwałych”, jest to jeden z najtrudniejszych etapów diety, albowiem obejmuje on utrzymanie odpowiedniej wagi, wobec tego niedopuszczenie do powrotu zrzuconych kilogramów. Jednak jeden raz w tygodniu dozwolone jest zjedzenie tego, na co ma się ochotę. 

Ostatni IV etap diety Dukan’a to czas stabilizowania uzyskanej wagi. Należy respektować poniższą zasadę, aby jeden dzień w tygodniu być na ścisłej białkowej diecie.
Plusem diety Dukana jest fakt, iż nie pozbawia organizmu ludzkiego szeregu witamin, które eliminowane są w przypadku wielu innych diet. Zadziwiającym rezultatem diety są wyjątkowo szybkie efekty w postaci utraty zbędnych kilogramów . 
Doktor Dukan podczas konstruowania zasad żywienia w oparciu jedynie o białko, chciał przede wszystkim stworzyć dietę niewyniszczającą organizm, która nie prowadzi do szkodliwego dla zdrowia niedoboru witamin i składników mineralnych. ani do anemii. Jednocześnie dieta miała przynosić oczekiwane rezultaty odchudzające. Dopasowanie tych dwóch kryteriów umożliwiło stworzenie diety przyjmowanej przez wiele osób, jako dietę uniwersalną oraz idealną. W przekonaniu doktora Dukana skuteczność diety definiowana jest poprzez pryzmat swojej kłopotliwości. W czasie konstruowania swej autorskiej diety, Dukan brał pod obserwację psychologiczne aspekty odchudzania się. Jego dieta nie wymaga nazbyt wygórowanych wyrzeczeń, a co istotne nie powoduje nieustającego uczucia głodu. Osiągane dzięki niej rezultaty w niedługim przedziale czasu, efektywnie motywują do późniejszych starań jak i utrzymywania diety. 

Zalety diety proteinowej:

• rezultaty zauważalne w ciągu kilku dni,
• spora ilość białek w diecie sprawia, że organizm spala większą zawartość kalorii, toteż nie zatrzymuje wody w organizmie,
• dieta proteinowa korzystnie wpływa na wygląd skóry, a także nie powoduje utraty wagi poprzez pozbawienie ciała masy mięśniowej (białko, w charakterze budulca mięśni, pozwala zachować ich strukturę), 
• proteiny zmniejszają apetyt 
• łatwy dostęp do produktów zawartych w diecie,
• brak odczuwania głodu,
• na przestrzeni kilku będzie można cieszyć się niczego sobie samopoczuciem oraz tryskać energią,
• utrata znacznej ilości kilogramów bez efektu jo-jo, dająca długotrwałe efekty

Wady diety proteinowej:

• pierwszej fazie odchudzania pojawia się monotonia posiłków,
• wysokie ceny pewnych zalecanych produktów (wołowina, owoce morza, indyk, łosoś), niestety, ale trzeba kupować w dużych ilościach
• zakaz włączenia do diety warzyw i owoców – wprawdzie jest to zakaz tylko chwilowy (dotyczy pierwszej fazy diety), to ma jednak duże znaczenie dla organizmu,
• w początkowej fazie diety proteinowej występuje  uczucie zmęczenia oraz osłabienia, najczęściej spowodowane oczyszczaniem się organizmu, tak jak intensywnym spalaniem tkanki tłuszczowej,
• w organizmie ma miejsce znacznie szybki proces spalania kalorii, w związku z tym, nie należy zbytnio forsować się ćwiczeniami fizycznymi,
• w trakcie stosowania diety proteinowej mogą wystąpić zaparcia (powstają one na wskutek braku błonnika w pożywieniu, jaki znajduje się w owocach, warzywach, kaszach czy pieczywie, 
• do trzech pierwszych dni może towarzyszyć uczucie głodu
• dieta proteinowa może powodować szkodliwe reakcje na niektóre organy organizmu, w wyniku znacznie podwyższonej ilość konsumowanego białka, toteż dieta ta nie powinna przedłużyć się dłużej niż od 7- 21 dni. Kontynuowanie jej po tym okresie musi być uzgodnione z lekarzem,
• dieta Dukana może obciążać nerki oraz wątrobę, a także doprowadzać do niedoborów węglowodanów w organizmie. Tymczasem to właśnie węglowodany dostarczają nam energii do życia i funkcjonowania. Białka mogą doprowadzić do zakwaszenia organizmu, w następstwie tego osoby będące na diecie, mogą odczuwać nieustannie zmęczenie, apatię. Należy spożywać przetwory , także  produkty mleczne, by nie dopuścić do tego,
• w pierwszej kolejności spalany jest glikogen z mięśni, z nim następuje utrata wody 

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealną dietę dla siebie!


Założ konto!