Fit po cesarskim cięciu

Pierwsze tygodnie po urodzeniu dziecka to ciężki czas dla każdej kobiety – noworodek wymaga nieustannej opieki, co oznacza notoryczne niewyspanie, niedojadanie i brak czasu na dbanie o siebie. Dodatkowo trzeba zmagać się z bólem po porodzie, a także bolesnością piersi związaną z początkami karmienia, zaś widok w lustrze zdecydowanie nie poprawia nastroju. Sytuacja jednak po kilku dniach czy tygodniach zaczyna się normować, a młoda mama coraz intensywniej myśli o powrocie do formy sprzed ciąży.

W nieco trudniejszej sytuacji niż po naturalnym porodzie są kobiety, u których konieczne było cesarskie cięcie – oprócz zmian związanych z ciążą muszą brać pod uwagę fakt, że są po operacji powłok brzusznych, więc będą musiały później rozpocząć ćwiczenia i odpowiednio je dobierać, by nie przyniosły więcej szkody niż pożytku. Jednak umiarkowana aktywność fizyczna jest wskazana w zasadzie już w kilka godzin po porodzie, przy czym na początku ograniczać się musi do ćwiczeń pobudzających krążenie i przeciwdziałających zakrzepom. Warto więc po ustąpieniu znieczulenia wykonywać krążenia stopami i dłońmi czy delikatnie uginać nogi w kolanach, po pionizacji natomiast starć się mimo bólu robić co jakiś czas chociaż kilka kroków po sali szpitalnej stopniowo zwiększając aktywność.

Czas na intensywne ćwiczenia pozwalające odzyskać dawną sylwetkę przyjdzie dopiero po około 6 miesiącach po cesarskim cięciu, przy czym i tak należy skonsultować rodzaj planowanej aktywności fizycznej z ginekologiem, który oceni, czy jest ona odpowiednia do stanu organizmu. Do tego momentu trzeba zachować dużą ostrożność i rozsądek przy wysiłku fizycznym, co nie oznacza jednak całkowitego porzucenia troski o figurę. Gubienie pociążowego brzuszka przebiegnie znacznie sprawniej, jeśli zdecydujemy się na karmienie piersią – wytwarzana wówczas przez organizm kobiety oksytocyna sprzyja obkurczaniu się macicy, a tym samym pomoże szybciej odzyskać talię. Natomiast powrót do formy zapewnimy sobie w dużej mierze poprzez codzienną opiekę nad noworodkiem – ciągłe podnoszenie dziecka działa równie dobrze jak ćwiczenia z hantlami, a stopniowo coraz dłuższe i coraz bardziej intensywne spacery z wózkiem pozwolą odbudować kondycję sprzed ciąży.

Photo credit: Joe Shlabotnik via Foter.com / CC BY

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealne ćwiczenia dla siebie!


Założ konto!