Jak często jeść na diecie?

To, że chcąc zrzucić nieco kilogramów musimy ograniczyć jedzenie, jest chyba dla wszystkich oczywiste. W pierwszej kolejności rezygnujemy zwykle ze słodyczy i tłustych dań, często też staramy się nie jeść kolacji, by organizm dostawał mniej kalorii no i jak najszybciej chudł. Dietetycy przekonują jednak, że odchudzanie wcale nie oznacza mniejszej ilości posiłków. Owszem, powinniśmy się odżywiać bardziej racjonalnie i dbać o to, by zmniejszyć dobową sumę dostarczanych kalorii, ale absolutnie nie odmawiając sobie kolacji czy innego posiłku. Podobno 5 posiłków w ciągu dnia jest ilością optymalną, co paradoksalnie dla większości z nas oznacza, że na diecie jemy częściej niż do tej pory.


Skąd wynika ta liczba? Załóżmy, że śpimy 8 godzin, czyli tyle, ile przeciętny organizm potrzebuje, by dobrze się wyspać. Pamiętając, jak ważne jest śniadanie, zjadamy je do godziny od przebudzenia. Ma to być porządna porcja energii na początek dnia, więc na ten pierwszy posiłek przypada około 30% dziennej porcji kalorii. Po 3 godzinach pora na lekkie drugie śniadanie, po południu zaś na obiad – najsolidniejszy posiłek, powinien bowiem dostarczać do 40% dziennej ilości kalorii. Kolejnymi, lekkimi już posiłkami, będzie podwieczorek i kolacja. W ten sposób jemy co 3-4 godziny, zachowując optymalny czas śniadania oraz kolacji, którą staramy się zjeść na około 3 godziny przed snem. Dzięki temu zapewniamy organizmowi systematyczne dostawy pożywienia, co podobno skutkuje tym, że stale zasilany energetycznie organizm nie tworzy rezerw, czyli innymi słowy nie odkłada nam się tłuszczyk.


Takie dość częste jedzenie powoduje, że nie dopuszczamy do dużych spadków cukru we krwi, przez co nie dopada nas silne uczucie głodu. Dzięki temu łatwiej uniknąć napadów trudnego do zaspokojenia apetytu. Częste jedzenie, ale niewielkich porcji, oznacza także sprawniej funkcjonujący metabolizm, właściwy poziom wydzielanej insuliny, a także lepsze ogólne samopoczucie – nie dopuszczamy do przeciążenia organizmu zbyt obfitymi posiłkami, przez co niwelujemy uczucie ociężałości i senności często następujące po przejedzeniu, a tym samym czujemy się lżejsi i pełni energii.

Photo credit: Joshua Rappeneker via Foter.com / CC BY-SA

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealną dietę dla siebie!


Założ konto!