Jak zwalczyć zakwasy

Dla osób trenujących zakwasy są tematem dobrze znanym. Jest to ból pojawiający się w przetrenowanych mięśniach po około dobie od wysiłku. Utrzymuje się czasem długo, bo aż do kilku dni. Za jego powstawanie odpowiedzialne jest nagromadzenie kwasu mlekowego w mięśniach narażonych na zbytni wysiłek oraz mikrourazy włókien mięśniowych.

Ból przetrenowanych mięśni nie jest może na tyle silny, by uniemożliwiać w miarę normalne funkcjonowanie, ale na pewno dość dokuczliwy, dlatego często szukamy sposobów na zaradzenie mu.

Osoby intensywnie trenujące, które nie jeden raz musiały sobie radzić z bolącymi mięśniami, proponują kilka metod, które mogą pomóc w walce z zakwasami. Każdy z tych sposobów ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników, pamiętać bowiem należy, że każdy organizm jest inny i to, co jednym pomaga, może być dla innych całkowicie nieskuteczne, jeśli nawet nie szkodliwe.
Jedynym chyba bezspornym sposobem na zakwasy jest porządna rozgrzewka. Wszyscy sportowcy doskonale wiedzą, że jest to najskuteczniejsza metoda zapobiegania powstawaniu bólu mięśni.

Czasem jednak zakwasy pojawiają się nawet mimo prawidłowo przeprowadzonej rozgrzewki. Najczęściej sięgamy w takiej sytuacji po zwykłe środki przeciwbólowe, ale warto wypróbować metody polecane przez osoby uprawiające sport.

Niektórym pomaga wówczas gorąca kąpiel, która rozgrzewa przetrenowane ciało. Swoich zwolenników ma także naprzemienne rozgrzewanie i chłodzenie pod prysznicem obolałych mięśni. W walce z zakwasami często poleca się także masaże, które rozluźniają i rozgrzewają nadwyrężone mięśnie, najlepiej jednak jeśli wykonuje je specjalista. Samodzielnie możemy natomiast nacierać bolące partie ciała maściami przeciwbólowym, przeciwzapalnymi lub rozgrzewającymi, można też spotkać się z pozytywnymi opiniami dotyczącymi nacierania bolących miejsc octem. Skutecznym sposobem może także okazać się także picie soku wiśniowego. Warto również w myśl zasady „lecz się tym, czym się zatrułeś”, starać się delikatnie rozćwiczyć bolące mięśnie.


Photo credit: El Bingle / Foter / Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.0 Generic (CC BY-NC 2.0)

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealne ćwiczenia dla siebie!


Założ konto!