Otręby



W telewizji, w radiu, w gazetach, cały czas słyszymy o zbawiennym działaniu błonnika. Dlaczego? Powodów jest wiele: wspaniale wpływa na przemianę materii regulując pracę jelit, wspomaga odchudzanie, chroni przed schorzeniami układu pokarmowego, działa oczyszczająco. Gdzie go w takim razie szukać? W surowych owocach, warzywach, płatkach zbożowych, ciemnym pieczywie, a przede wszystkim w otrębach.
Otręby to produkt, który powstał z przemiału zbóż, głównie z zewnętrznej warstwy ziaren. Wysoka ilość błonnika w nich zawarta wspomaga odchudzanie - pęcznieje w żołądku, dzięki czemu nie odczuwamy uczucia głodu.  W skuteczny sposób eliminuje zaparcia i reguluje wypróżnienia. Otręby w swoim, składzie posiadają witaminy z grupy B, dzięki czemu oprócz zgrabnej sylwetki będziemy cieszyć się piękną i gładką skórą. Hamują one, bowiem proces starzenia się skóry, nie zakłócając zachodzących w niej procesów fizjologicznych.  Błonnik wspomaga procesy immunologiczne układu pokarmowego. Udowodniono, że obniża ryzyko zachorowalności na raka układu pokarmowego.

Rozróżniamy trzy rodzaje otrębów: pszenne, owsiane i żytnie.

Pszenne posiadają największą ilość błonnika. Doskonale wpływają na przemianę materii i regulują jej zaburzenia. Pamiętajmy jednak, że otręby pszenne nie są polecane w diecie niskoglikemicznej, ponieważ mają wysoki indeks IG.   

Owsiane znacznie obniżają poziom cholesterolu we krwi. Z łatwością rozpuszczają się w wodzie, dzięki czemu możemy je spożywać w postaci płynnej. Świetnie pochłaniają tłuszcz, który wraz z nimi wydalany jest z organizmu.

Żytnie stabilizują stężenie glukozy we krwi, dzięki czemu poziom cukru nie ulega wahaniom. Są trudniej dostępne w hipermarketach niż otręby owsiane czy pszenne. Na pewno znajdziemy je w sklepach ze zdrową żywnością.  Również poprawiaj przemianę metabolizmu i wspomagają odchudzanie. Mają zdecydowanie mniej kalorii niż np. otręby pszenne.

Otręby powinno się spożywać w małych ilościach, dwie trzy łyżki dziennie nie więcej, większa ilość może doprowadzić do długotrwałych zaparć.  W czasie spożywania otrębów ważne jest, aby w ciągu doby wypijać nawet do trzech litrów wody dziennie. Najlepszym wyborem będzie czysta, niegazowana woda mineralna. Otręby możemy dodawać do jogurtów, płatków, dosypywać do sałatek oraz używać w formie panierki do mięs.

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealną dietę dla siebie!


Założ konto!