Prace domowe jako fitness

Oczywiste jest, że wszyscy chcemy być zdrowi i piękni Zazwyczaj wymaga to wysiłku z naszej strony, chyba że należymy do nielicznego grona osób, które mogą całe życie leżeć na kanapie obżerając się chipsami, a ich waga wciąż jest wzorcowa. Cała reszta populacji musi jednak mniej lub bardziej przykładać się do dbania o swoje ciało. Chęci zwykle są, gorzej z czasem – bo jak tu wygospodarować choćby godzinę na klub fitness, skoro po całym dniu w biurze trzeba jeszcze zająć się dziećmi, ugotować obiad, posprzątać mieszkanie...

Każdy, kto boryka się z tymi codziennymi obowiązkami wie, że są one męczące. Skoro więc i tak musimy w nie włożyć wysiłek, warto robić to w sposób kontrolowany, łącząc dwie korzyści, by i dom był posprzątany, i nasza sylwetka na tym zyskała.

Wystarczy sprawdzić kilka tabel spalania kalorii, aby zorientować się, że domowe czynności mogą być naszym sojusznikiem w walce o szczupłą figurę. Przykładem niech będzie konieczny zestaw codziennych obowiązków standardowej gospodyni: godzina gotowania to spalonych około 100 kcal, pół godziny zmywania – 70 kcal, pół godziny sprzątania mieszkania – ponad 100 kcal. Lekko licząc przez 2 godziny tracimy 270 kcal, czyli mniej więcej tyle, co przez 80 minut ćwiczeń pilates.

Zwykle raz w tygodniu robimy bardziej gruntowne porządki. Jaki z nich pożytek dla naszej sylwetki? Pół godziny odkurzania czy mycia podłóg to 120 kcal mniej, następne pół godziny na mycie łazienki – 160 kcal, pół godziny wycierania kurzu z mebli – 100 kcal, co daje półtorej godziny wysiłku i spalonych 380 kcal. Jeszcze bardziej obiecująco prezentują się pod tym względem prace okazyjne, jak mycie okien czy trzepanie dywanów pozwalające spalić przez godzinę około 260 kcal, godzina koszenia i grabienia trawy to mniej więcej 300 kcal, godzina odśnieżania nawet ponad 400 kcal, a godzina prac w ogrodzie to 250 lub nawet dwa razy więcej kcal jeśli będziemy przekopywać ziemię.

Powyższe wartości są podane w przybliżeniu, dokładna ilość spalanych kalorii zależy bowiem od szeregu czynników, takich jak nasza waga, wiek, czy intensywność pracy. Możemy ją zwiększać wykonując swoje obowiązki w sposób kontrolowany, wtedy też przyniosą nam one większą korzyść. Przede wszystkim pamiętajmy, by równomiernie obciążać prawą i lewą stronę ciała, starajmy się więc przekładać ściereczkę czy rurę odkurzacza z jednej ręki do drugiej. Pilnujmy też wyprostowanej pozycji ciała. Jeśli sięgamy nisko po jakiś przedmiot, nie schylajmy się, lecz róbmy przysiady. Warto też wzbogacać wykonywane czynności dodatkowymi ruchami, np. przenoszeniem ciężaru ciała z jednej nogi na drugą, rozciągnięciami, napinaniem mięśni.


Photo credit: late night movie / Foter / CC BY-NC-ND

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealne ćwiczenia dla siebie!


Założ konto!