Składniki mineralne


Składniki mineralne są związkami niezbędnymi (egzogennymi), a wiec muszą być dostarczane do organizmu wraz z pokarmem. By organizm mógł prawidłowo funkcjonować potrzeba co najmniej 14 składników mineralnych. Wprawdzie nie pełnią one funkcji energetycznej, natomiast są materiałem budulcowym, biorą udział w transportowaniu tlenu do komórek, utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej oraz wchodzą w skład komórek, hormonów, enzymów oraz płynów ustrojowych.

 

Składniki mineralne stanowią około 4% masy ciała

W organizmie ludzkim wyodrębnia się około czterdziestu pierwiastków chemicznych, z czego znacząca większość występuje w zębach i kościach – około 55% całkowitej ilości magnezu, 85-95% fosforu i aż 99% wapnia. Ilość pierwiastków występujących w organizmie jest uzależniona od rodzaju tkanki i funkcji jaką pełnią. Największe ilości siarki znajdują się we włosach, paznokciach i skórze.       

    

W komórkach, spośród składników mineralnych, najwięcej jest potasu, w tarczycy dominuje jod, w hemoglobinie żelazo, natomiast w płynach ustrojowych – sód.

Ze względu na ilość składników mineralnych w organizmie dzielimy je na makro- i mikroelementy. Do makroelementów zaliczamy te, których dzienne zapotrzebowanie wynosi ponad 100mg.

 

MIKROELEMENTY: cynk, molibden, chrom, żelazo, miedź, mangan, jod, fluor, selen 
MAKROELEMENTY: wapń, fosfor, magnez, potas, chlor,  selen, sód.

 

Wapń 

Niezbędny do budowy zdrowych zębów i mocnych kości, wspomaga procesy  krzepnięcia krwi oraz wpływa na prawidłową kurczliwość mięśni. Jego niedobór prowadzi do odwapnienia organizmu.
Wapń zawarty w produktach roślinnych (kapusta, brokuły) jest trudniej przyswajalny niż ten zawarty w produktach pochodzenia zwierzęcego dlatego najlepszym źródłem wapnia są sery, ryby i mleko.

 

Magnez

Magnez ma znaczenie dla zapewnienia prawidłowej budowy kości i zębów, prawidłowego funkcjonowania sytemu nerwowego i układu krążenia. Jego niedobór może doprowadzić do zaburzeń krążenia, nadpobudliwości, drgawek czy zaburzeń pracy serca. Może być też przyczyną choroby zwanej tężyczką.

 

Źródła magnezu to: warzywa liściaste, kukurydza, banany, kiełki zbóż, otręby, migdały, orzechy, czekolada.

 

Potas

Bierze udział w przemianach węglowodanów i przemianach energetycznych. Jest odpowiedzialny za prawidłową kurczliwość mięśni, równowagę kwasowo-zasadową, a także za przewodnictwo tkanki nerwowej.

 

Obecność potasu obserwowana jest bardzo często w produktach spożywczych, a zawartość tego pierwiastka w pożywieniu przekracza zapotrzebowanie człowieka. Potas występuje w warzywach i owocach, mięsie i podrobach, ziarnach zbóż. Jego niedobór może nastąpić w wyniku biegunki, głodówki, stosowania środków moczopędnych lub nadmiernej potliwości.


 

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealną dietę dla siebie!


Założ konto!