Składniki odżywcze




Stosujemy diety, liczymy kalorie, ale czy znamy podstawowe informacje dotyczące składników odżywczych znajdujących się w pożywieniu? W cyklu artykułów będziecie mogli przypomnieć sobie najważniejsze informacje, niezbędne do komponowania zdrowych posiłków. Po prostu małe kompedium wiedzy.

Najogólniej mówiąc składniki odżywcze to wszelkie substancje jakie znajdują się w napojach i pożywieniu, niezbędne dla zachowania zdrowia.

Składniki pokarmowe to związki występujące w produktach spożywczych, pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, które po spożyciu ulegają strawieniu i przyswojeniu (za wyjątkiem błonnika, który jest nieprzyswajalny). Składniki te budują ludzki organizm.

Wyróżniamy dwa rodzaje składników pokarmowych:

A. Podstawowe składniki odżywcze takie jak białko, tłuszcze i węglowodany, które pełnią główną rolę w utrzymaniu zdrowia oraz dostarczają energii w postaci kalorii.

B. Dodatkowe składniki odżywcze czyli witaminy i minerały (m.in. żelazo i wapń), które również są bardzo ważne, jednak zapotrzebowanie na nie jest znacznie mniejsze.


W skład pożywienia wchodzą następujące składniki odżywcze:

1. Tłuszcze
2. Białka
3. Węglowodany
4. Składniki mineralne
5. Witaminy
6. Woda
7. Kwasy organiczne
8. I inne związki, których znaczenie i rola nie zostały jeszcze dokładnie poznane

Do prawidłowego rozwoju, wzrostu i funkcjonowania potrzebnych jest około 60 różnych składników pokarmowych, w tym ok. 40 z nich człowiek musi dostarczyć do organizmu wraz z pokarmem.3
Składniki pokarmowe, które organizm potrafi sam wytworzyć z innych związków nazywamy endogennymi, natomiast te, które człowiek musi wprowadzić do organizmu z pożywieniem nazywamy egzogennymi.

W zależności od funkcji jaką pełnią w organizmie składniki odżywcze dzielimy je na trzy grupy:


GRUPA I  - BUDULCOWE

Do tej grupy należą białka oraz składniki mineralne. Białka jako niezbędne do odbudowy i budowy kości uważa się za główny składnik budulcowy. Natomiast składniki mineralne biorą udział w wielu procesach fizjologicznych oraz wchodzą w skład kości.


GRUPA II – ENERGETYCZNE

Do składników energetycznych zalicza się przede wszystkim tłuszcze i węglowodany, które ulegając stopniowemu spaleniu w organizmie wytwarzają energię cieplną. Najwięcej energii otrzymuje się ze spalenia tłuszczów – 1g tłuszczu to 9kcal, a 1g węglowodanów to 4kcal.  W organizmie dochodzi również do spalania białek (energia uzyskana ze spalenia 1g białka to 4kcal).


GRUPA III – REGULUJĄCE

Ta grupa obejmuje witaminy, błonnik pokarmowy oraz składniki mineralne. 1 Związki te nie dostarczają energii i nie są materiałem budulcowym ale są tak samo ważne, gdyż jako biokatalizator uczestniczą we wszystkich przemianach jakie zachodzą w organizmie i regulują perystaltykę przewodu pokarmowego (błonnik).



 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealną dietę dla siebie!


Założ konto!