Soczek na zdrowie

Człowiek pić musi – to oczywiste. Pytanie jednak, jaki napój wybrać, by jednocześnie był smaczny, zdrowy i jednocześnie nawodnił odpowiednio organizm. Różnego typu herbatki ziołowe, owocowe czy zielone nie zawsze są dobrym rozwiązaniem – po treningu czy w ciepłe dni dużo chętniej pijemy zimne napoje. Najzdrowsza jest oczywiście woda mineralna, ale przecież nie każdy lubi pić czystą wodę, nawet gazowaną. Większość osób chętnie sięga po colę czy inne smakowe napoje gazowane – są nie tylko dobre, ale zwykle nawet w małych sklepikach łatwo dostępne i dobrze schłodzone, do tego w poręcznych butelkach czy puszkach. Niestety nawet minimalne rozeznanie w kwestii zdrowego odżywiania wystarczy, by wiedzieć, że nie tylko nie zawierają w sobie żadnych substancji odżywczych, ale też są wprost nafaszerowane cukrem.

Może zatem warto sięgać po soki owocowe? W reklamach czy na opakowaniach soków często pojawia się zwrot sugerujący, że szklanka soku to porcja warzyw i owoców z piramidy żywieniowej. Zresztą soki bazują na samych owocach, bez dodatku cukru, muszą więc być zdrowe – wszyscy dietetycy zalecają przecież jedzenie owoców. To logiczny tok rozumowania, ale zgodnie z najnowszymi badaniami prowadzący jednak na manowce. Okazuje się mianowicie, że wypicie soku jabłkowego dla naszego organizmu oznacza jednak coś zupełnie innego, niż zjedzenie jabłka.

Na czym polega różnica? Przede wszystkim soki w kartonach nie są sokami świeżo wyciśniętymi, a tylko takie gwarantują zachowanie wszystkich składników odżywczych z owoców. Brakuje w nich chociażby tak cennego w owocach błonnika, a zawartość związków mineralnych czy witamin jest bardzo niska. Na pewno jednak nie brak w nich cukru – chociaż zgodnie z przepisami do soków nie można „dosypywać” cukru, to znajduje się w nich duża ilość fruktozy, czyli cukru owocowego. Zdarza się nawet, że producenci dosładzają soki poprzez stosowanie odpowiednich mieszanek, np. poprzez dodatek bogatego w cukier soku winogronowego. Wszystko to powoduje, że osoby często pijące soki są znacznie bardziej narażone na cukrzycę typu 2, mimo iż ryzyko wystąpienia choroby nie zwiększa się, jeśli jemy świeże owoce. Wskazane jest zatem zachowanie umiaru w spożywaniu soków, najlepiej zaś pić domowe soki zaraz po przygotowaniu – wtedy mamy pewność, że oprócz cukru dostarczymy organizmowi również inne substancje odżywcze. 

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealną dietę dla siebie!


Założ konto!