Syrop glukozowo-fruktozowy

Syrop glukozowo-fruktozowy można spotkać w składzie mnóstwa artykułów spożywczych. Obecny jest w mlecznych deserach, wszelkiego typu napojach, dżemach, keczupach, jogurtach, a nawet wędlinach i konserwach rybnych. Często zdarza się, że nawet osoby uważnie czytające etykietki kupowanych produktów nie zwracają na niego uwagi – przecież to nie cukier w czystej formie, a nazwa sugerować może nawet, że ma coś wspólnego z cukrami owocowymi, zapewne więc zdrowszymi. Nic bardziej mylnego.

Syrop ten to nic innego jak wodny roztwór cukrów prostych uzyskiwany ze skrobi kukurydzianej. Jest bardzo cenionym przez producentów dodatkiem, który ma właściwości stawiające go znacznie wyżej niż zwykły cukier. Jest bezbarwny i płynny, nie wymaga też rozcieńczania przed dodaniem, co ułatwia produkcję. Nie krystalizuje się i chroni przed tym procesem cukier. Ma też dłuższy termin przydatności do spożycia od cukru no i oczywiście jest tańszy.

Jednym słowem same zalety – niestety tylko dla producentów żywności, bo z punktu widzenia konsumenta ten syrop jest jednym z najbardziej podstępnych dodatków do żywności. Nie chodzi tylko o to, że są to tzw. puste kalorie, ale także o to, że specyfik ten hamuje uczucie sytości i pobudza apetyt. To właśnie w syropie glukozowo-fruktozowym upatruje się głównej przyczyny epidemii otyłości. Powoduje on nie tylko odkładanie się tkanki tłuszczowej, ale także przyczynia się do rozwoju cukrzycy czy zespołu jelita wrażliwego.

Niestety specyfik ten jest wszechobecny w produktach spożywczych. Unikanie go może być naprawdę kłopotliwe, ale warto zadać sobie trud, by przynajmniej zminimalizować jego spożycie. Trzeba też zwracać uwagę, że w niektórych produktach reklamowanych jako niezawierające cukru, a więc kojarzących nam się z dietetycznymi, występuje właśnie syrop glukozowo-fruktozowy, który jest równie zgubny dla naszej sylwetki. Mało tego, czasem producenci stosują ten specyfik razem ze zwykłym cukrem i to nawet wielokrotnie w jednym produkcie – np. w deserach jogurtowych, w których składniki te występują osobno w kremie jogurtowym i osobno we wsadzie owocowym. Wówczas całkowita ilość cukru w produkcie zostaje sprytnie zawoalowana pomiędzy de facto różnymi jego rodzajami, a na dodatek poszczególnymi składnikami produktu.

Photo credit: Shardayyy / Foter / CC BY

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealną dietę dla siebie!


Założ konto!