Tai-chi czyli fitness seniora

Zapewne wiele osób kojarzy z filmów sceny w parku, gdy grupa seniorów, zwykle Azjatów, wykonuje powolne, harmonijne ćwiczenia. Jest to tzw. tai-chi – rodzaj aktywności, która zyskuje na popularności ostatnio również w Polsce. Tai-chi to wywodząca się z Chin sztuka walki o kilkusetletniej tradycji. Pełna nazwa tego stylu to T'ai chi ch'uan lub tàijíquán, ale występuje także pod takimi nazwami, jak Taijiquan, t'ai chi czy taiji.

Tai-chi łączy zalety treningu samoobrony wraz z ćwiczeniami poprawiającymi samopoczucie i zdrowie. Ostatnio odchodzi się raczej od aspektów obronnych, traktując tai-chi jak sport bezkontaktowy. Sztuka ta może być praktykowana w zasadzie przez wszystkich, choć najwięcej zwolenników zyskuje wśród osób starszych, dla których spokojne, płynne ruchy charakterystyczne dla tego stylu są szczególnie odpowiednie. Jest to swoiste połączenie gimnastyki i medytacji, co doskonale pomaga w zrelaksowaniu się i ma bardzo pozytywny wpływ na psychikę.

Dodatkowo tai-chi jest sportem, w którym trudno o kontuzje. Nie obciąża też nadmiernie stawów i nie powoduje przemęczenia, przez co jest jak najbardziej wskazany dla osób, które za względu na wiek czy choroby nie mogą narażać się na zbytni wysiłek.

Harmonijne ruchy cechujące tę sztukę mają korzystny wpływ na układ krążenia, pomagają też rozciągnąć mięśnie i ścięgna, przez co całe ciało staje się bardziej elastyczne. Tai-chi wzmacnia organizm, poprawia koordynację ruchową oraz funkcjonowanie układu oddechowego, kostnego i mięśniowego.

Jest to zatem system ćwiczeń, którym na pewno warto się zainteresować. W większych miastach bez trudu można obecnie znaleźć ośrodki prowadzące tego typu treningi, ale można też znaleźć instrukcje do samodzielnych ćwiczeń, które - zgodnie z filozofią Wschodu - pomogą nam doskonalić zarówno ciało, jak i sferę duchową.

Photo credit: gigi scorcia / Foter.com / CC BY

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealne ćwiczenia dla siebie!


Założ konto!