Cukry i błonnik


Węglowodany stanowią główne źródło energii. To związki organiczne zwane cukrami zbudowane z węgla, wodoru i tlenu. Cukry dzielimy ze względu na wielkość cząsteczek na proste i złożone.

Podstawowym źródłem węglowodanów w diecie powinny być węglowodany złożone. Ulegają one wolniejszemu trawieniu , a to sprzyja utrzymaniu stałego poziomu cukry we krwi.

Najlepszym źródłem węglowodanów złożonych jest pieczywo z pełnego przemiału ( razowe, graham), warzywa oraz różnego rodzaju kasze. Głównym źródłem cukrów prostych: produkty z oczyszczonej białej mąki, cukier spożywczy, słodycze, owoce i ziemniaki.

Węglowodany występujące pod postacią cukru lub skrobi można spotkać w wielu rodzajach pokarmów, w tym także w mleku czy owocach gdzie towarzyszy im mnóstwo bardzo wartościowych składników odżywczych, jak np. wapń czy witamina C. Ale są zawarte również w takich produktach jak słodycze i ciasta, gdzie zawartość składników odżywczych jest znikoma, a czasem nawet są one całkowicie ich pozbawione, co oznacza, że należy ograniczyć ich konsumpcję. Spośród produktów skrobiowych należy unikać tych, które zawierają skrobie oczyszczoną (biały chleb, ryż) i częściej się-gać po produkty zawierające skrobie nieoczyszczoną takie jak pełnoziarnisty chleb i makaron, otręby czy brązowy ryż (produkty te są dodatkowo bogate w błonnik).


Błonnik i pektyny


Błonnik stanowi materiał budulcowy i podporowy roślin oraz jest głównym składnikiem błon komórkowych. Jest praktycznie nieprzyswajalny przez ludzki organizm, a jednak jego obecność jest w pożywieniu konieczna. Rola błonnika polega przede wszystkim na wypełnianiu jelit i pobudzaniu ich do ruchu robaczkowego (perystaltyki jelit), co ułatwia wydalanie niestrawionych resztek pokarmu.

Źródłem błonnika są warzywa, nasiona roślin strączkowych oraz zewnętrzne warstwy ziaren zbóż.

Pektyny występują w największych ilościach w gniazdach nasiennych niedojrzałych owoców, a ponadto w jagodach, marchwi, sokach owocowych oraz burakach. Regulują skład flory bakteryjnej przewodu pokarmowego i podobnie jak błonnik ułatwiają wydalanie niestrawionych resztek pokarmowych. Pektyny jabłek leczą biegunki i zaparcia. Dodatkowo  neutralizują substancje toksyczne  i wpływają pozytywnie na przemiany cholesterolu.

 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealną dietę dla siebie!


Założ konto!