Zalety oleju z rzepaku

Przez wiele lat polskie gospodynie używały w kuchni jednego niezastąpionego oleju – oleju słonecznikowego. Stosowały go zarówno do smażenia, jak i sałatek i wszelkich innych potraw. Było to nie tyle spowodowane niesamowitymi walorami tego oleju, co po prostu brakiem alternatywy.


Od wielu jednak lat asortyment olejów na sklepowych półkach znacznie się poszerzył. Coraz częściej też zaczęto mówić o walorach innych tłuszczów, przede wszystkim zaś oliwy z oliwek, koniecznie typu „extra virgin”.


Okazuje się jednak, że powiedzenie „cudze chwalicie, swego nie znacie” można śmiało odnieść także do stosowanych w naszych kuchniach olejów. W tym całym zachwycie oliwą z oliwek pojawiać się zaczęły głosy o przewadze naszego, zapomnianego przez lata, oleju rzepakowego.


Tym, co w olejach najcenniejsze, są nienasycone kwasy tłuszczowe – NNKT. Przyczyniają się one do ochrony organizmu przed nowotworami oraz chorobami układu krwionośnego. Ważną zaletą oleju rzepakowego jest duża, bo wynosząca około 10%, zawartość kwasów omega 3. W naszych szerokościach geograficznych jest to bardzo istotne ze względu na niską zawartość tych kwasów w diecie. Dodatkowo kwasy omega 3 występują w oleju rzepakowym w optymalnej według dietetyków proporcji do kwasów omega 6.


Wśród innych zalet oleju rzepakowego wymienić należy także wysoką zawartość steroli roślinnych przydatnych w utrzymaniu cholesterolu na właściwym poziomie, a także witamin E i K. Wszystkie te cechy sprawiają, że olej rzepakowy nazywany jest „oliwą północy”.


Nie można jednak zapominać o „ciemnej stronie” olejów, czyli o nasyconych kwasach tłuszczowych. Przyczyniają się one do występowania chorób układu sercowo-naczyniowego, czy nawet niektórych nowotworów. Jest zatem oczywiste, że powinniśmy unikać ich w naszej diecie. I tu wśród wszystkich olejów roślinnych laur zdobywa ponownie olej rzepakowy o najniższej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych.


 

Nasza Klasa Wykop

 

Dobierz idealną dietę dla siebie!


Założ konto!